Monday, November 21, 2011

Kesian rakyat Kelantan ,, minum air karat

Kerajaan Pas Kelantan digesa mengambil tindakan segera untuk mengatasi masalah kualiti air yang digunakan oleh rakyat di negeri ini kerana ia mengancam kesihatan dan nyawa pengguna.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, kualiti air amat penting kerana ia boleh mencetuskan penyakit berjangkit yang membahayakan manusia.
Beliau berkata, Kerajaan Pas Kelantan juga perlu memastikan kualiti air yang dibekalkan kepada rakyat di negeri ini sama dengan negeri-negeri lain kerana bukti saintifik menunjukkan ia jauh ketinggalan.
"Di Kelantan ada dua isu air, pertama kualiti air, kedua bekalan air ada atau tidak. Kualiti air penting kerana ia memberi kesan kepada kesihatan dan mencetuskan pelbagai penyakit.
"Kalau kita lihat statistik Jabatan Kesihatan negeri, penyakit-penyakit berpunca daripada air di Kelantan cukup tinggi, sudah pasti ia menyebabkan penyakit tertentu akan merebak. Kita minta pihak berkenaan supaya mengambil tindakan segera, kalau nasi sudah jadi bubur tiada guna lagi," katanya.
Beliau berkata demikian selepas Majlis Ramah Mesra Bersama Kakitangan Sokongan Jabatan Pelajaran Negeri di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Bunga di sini hari ini.
Terdahulu, beliau menyampaikan sumbangan komputer kepada anggota tentera di Kem Rejimen Sempadan, Batu 11 di sini.
Laporan Khas Mingguan Malaysia hari ini melaporkan data rasmi Panduan Industri Air Malaysia 2011 mengenai bekalan air bersih di seluruh negara mendapati Kelantan menduduki tempat paling bawah sehingga dilabelkan sebagai negeri yang memiliki air kurang selamat dan berisiko.
Kementerian Kesihatan menerusi uji kaji berasingan bagi tempoh 2008-2010 juga mendapati air di negeri itu mengandungi arsenik, merkuri, mangan dan plumbum, iaitu logam berat yang kesemuanya boleh memudaratkan kesihatan termasuk mengakibatkan kanser.
Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, perkhidmatan air adalah di bawah kuasa kerajaan negeri dan ia sewajarnya diselesaikan sejak sekian lama.
"Kalau libatkan pelajar sekolah lagi susah, mereka terdedah kepada penyakit dan kalau berlaku di sekolah ia boleh merebak dengan senang.
"Air ialah tanggungjawab kerajaan negeri, harap mereka ambil tindakan dengan segera kerana telah ada bukti saintifik mengenainya," katanya.

1 comment:

  1. patut la org kelantan x pakai bj putih takut berkarat bj rupanya....

    ReplyDelete