Wednesday, December 8, 2010

ISU SEMASA

Amat bersesetuju dengan tindakan Menteri Pelajaran mewajibkan mata pelajaran sejarah adalah subjek wajib. Ini dapat dilihat yang mana Negara lain diAsean seperti Indonesia mewajibkan pelajaran sejarah untuk mendapat kelulusan didalam peperiksaan.
Pada hari ini ianya amat berbeza dengan waktu lampau yang mana para pelajar langsung tidak tahu tentang sejarah yang benar-benar terjadi terutamanya kejadian yang berlaku didalam Negara kita sendiri. Amat malang sekali sebagai rakyat Malaysia yang kaya dengan sejarah tersendiri, tapi malangnya diambil mudah sehingga ramai golongan anak-anak kita yang buta sejarah.
Kita tak perlu nak hafal tarikh serta nak ingat semua sejarah tentang Negara lain diAsean seperti zaman pesekolahan kita dulu. Apa yang penting kita kenali dan kita ingat apa dia sejarah yang berlaku diNegara kita.
Harapan kita semua, selepas ini kesedaran anak-anak remaja kita akan bertambah dan tiada lagi sebarang tindakan yang mengelirukan yang akan mereka buat kerana mereka mengenali sejarah secara jelas dan negara akan aman makmur.

No comments:

Post a Comment